Dlouhe: Ucetnictvi

To Konference o tvorbe ucetnictvi <ucto-dev-l@pinknet.cz>
From Petr Ferschmann <fers@pinknet.cz>
Date Mon, 23 Apr 2001 14:42:39 +0200 (CEST)

Zdravicko

tento mail asi uz nekteri z Vas cetli, ale posilam jej znovu, protoze
Dan Ohnesorg slibil vytvorit archiv konference, takze adresu nam pak
prozradi a bude i na webu.

Dovolil jsem si Vas pridat do teto konference. Komu se to nelibi at mi
napise :-) (sprosta slova jsou dovolena :-)

To mam radost, ze se nekdo prihlasil. Ja osobne si vedu jednoduche
ucetnictvi 1 rok a moc tomu nerozumim.

Dneska jsem oslovil nekolik vyrobcu ucetnich programu, aby se pripojily do
konference (ucto-l). Oslovim take mailovou konferenci
ucto2000@pandora.cz. A poslu anounce o konferenci. Take napisu do
linux@linux.cz. Musime ziskat nejake lidi co rozumi ucetnictvi, aby
odpovidali do konference. To by mel byt nosny zaklad. Pak budeme mit
nejakou publicitu. A kontakt na lidi z oboru.

Projekt bych rozdelil do nekolika casti, ktere se mohou provadet
paralelne:

* Web     - Mozna by bylo rozumne udelat ucetni web. S nejakymi redakcnim
	    systemem. Bylo by dobre tam davat jak spravne nektere veci
	    uctovat. Co si muzete dovolit, aby financni urad
	    neprotestoval. Cely bych to orientoval trochu pro zacatecniky
	    (tedy pro mne). V podstate bychom tam davali vysledky z
	    konference ucto-l.

	 K tomuto ucelu budeme potrebovat nejakou domenu. Mam k dispozici
	    ferschmann.cz
	    pinknet.cz
	    p.cz

	    Zatim jsem zalozil http://ju.ferschmann.cz/

	Nejpravdepobnejsi by mohla byt ta
            pinknet.cz. Napr. ucto.pinknet.cz, nebo ucet.pinknet.cz
	    nebo nejaky nazev projektu, cimz tedy vyhlasuju soutez na
	    nazev, treba neco latinsky, nebo nejakou rekurzivni definici :-)

	Nakupovat domenu asi nema hned smysl (pokud to ovsem nechcete
	    sponzorovat, ale to bych vedel o lepsich vecech (napr. knihy))

	    Pokud vite o nejake lepsi domene piste.

	Potrebujeme tedy nejake webdesignery, kteri by spichli nejaky web
	kam by se davali informace apod.

* Samotne ucetnictvi

- Reporty - navrhuji data predavat v xml a pomoci sablon (xsl) prevadet do
	    TeXu. To nam umozni mit spoustu frontendu pro generovani
	    (vcetne oblibeneho wordu :-)
	    Reporty se daji delat porad. Ruzne druhy faktur, peneznich
	    deniku, apod. Ted mam generator faktur do PDF. Meli by pribyt
	    treba i priznani k DPH, k dani, apod. BTW: Letos jsem
	    odevzdaval jako priznani vytisknuty soubor z Excelu :-)

- Formaty souboru - vadi mi, ze kdyz mi nekdo posle fakturu, ja ji prepisu
	    do ucetnictvi. Pak ji prepisu do formulare a zaplatim v bance.
	    Proc by mi nemohli poslat fakturu v PDF (coz pry lze a delam
	    to tak :-). S tim mi posle i XML soubor s popisem faktury. Ja
	    to naimportuji do ucetnictvi (a zkontroluji) a pak pres
	    ucetnictvi v podstate pres stejny format poslu bance.

	    V podstate specifikovat standarty ve sdileni techto informace
	    pripadne si je nechat schvalit jako standard a presvedcit
	    ucetni programy, aby tyto sablony pouzivali.

	    Takze cely to je o specifikaci XML a vytvoreni DTD.
	    U tohoto bude nejtezsi to prosazeni, ale dnes jsou OpenSource
	    projekty v mode a tak by se snad firmy nemeli branit.

	    Melo by jit o tyto soubory
		- faktury
		- virtualni vizitka (vCard) s ulozenim informaci o firme
			(ICO, DIC, banka, ... )
		- prikaz k uhrade

	    Cele by to melo spolupracovat s elektronickym podpisem, ale to
	    je hudba budoucnosti.

	    Jistou podporu bychom mohli take najit u internetovych
	    obchodu, kde by faktury byly prijemne.

	    BTW: bylo by dobre, kdyby mi lide davali faktury na potkani do
	    meho Palma a v palmovi je mohli vystavovat :-) a ja je pak
	    naimportoval.

	    Takze bychom mohli zacit tim, ze dame dohromady polozky, ktere
	    by tam meli byt a treba to nejaka ucetni firma pouzije a nebo
	    udelame nejake exporty.

- Samotny ucetni program. Tak to je kamen urazu. Zde bude asi mnoho
	    hadek :-). Zda to delat v PHP, Perlu, C, 3-vrstva
	    architektura, 2-vrstva, a spousta slovicek, kterym nikdo
	    nerozumi :-(

	    Ja bych navrhoval 3-vrstvou :-)

	    - Zakladem bude DB server. Melo by to byt nejakym zpusobem
	    univerzalni, abychom mohli pouzit SQL server - pro vetsi
	    nasazeni (asi PostgreSQL) nebo nejaky nativni DB format
	    (DB2) - pro pocitace 486 :-)

	    - Pak by mela byt aplikacni logika. Ten by provadel kontrolu
	    pristupu, ktera by ze zacatku moc nebyla. Provadel by
	    kalkulace apod. Provadel by take generovani reportu a jejich
	    tisk na tiskarnu nebo do souboru a jeho prohlednuti pro
	    kontrolu ve wordu a vytisteni na lokalni tiskarne. Ze zacatku
	    bude asi jenom ten TeX.

	    - A samozrejme klient.

	    Predstavoval bych si komunikaci s klientem na urovni XML.
	    Napriklad klient by pozadal o fakturu. Prisla by mu v XML
	    (ktere jsme drive specifikovali :-) a on by ji zobrazil.
	    Zde bude ovsem kamen urazu pri zmene zakona, polozek apod.
	    Protoze budeme muset upravit klienty.

	    A protoze klienti budou takto udelani mohou byt v PHP (HTML),
	    Windows aplikace, GTK aplikace, konsolova aplikace, proste
	    cokoliv.

            Napiste mi prosim v cem se nejcasteji meni zakon a zda tento
	    zpusob komunikace je rozumny.

	  Na jedne strane budou na klientovi zakompilovane formulate pro
	  editaci faktur, adres, apod. Na strane druhe musime vytvorit
	  nejaky mechanizmus pro obecne polozky. Napriklad zobrazeni
	  zpravy, vyhledani (to by se provadelo na serveru)

	    V teto otazce nemam dost jasno a tak ocekavam diskusi, i kdyz
	    doufam, ze nebude tak drsna jako v linux@linux.cz

Tak trochu jsem se rozepsal. Snad to pochopite :-)

Vysledkem celeho projektu by mel byt ucetni system, ktery z pocatku bude
umoznovat veci na urovni Ucto. Protoze budou muset byt brzy registracni
pokladny, nasli bychom uplatneni i zde (i kdyz nevim zda zde nemusi byt
nejaka licence od statu za miliony).

Stejne dulezite jako ucetnictvi jako takove bude i specifikace standardu,
protoze dnesni ucetnictvi jsou pekny maglajs. Meli bychom definovat (nebo
prevzit) i mechanizmy pro internetove obchody apod (evidence skladu, ...)

Pokud se chcete zapojit napiste primo me co umite, kolik mate casu a pod.
Pak z toho udelam sumarum a poslu to.

				Petr "Fers" Ferschmann

Konference o vyvoji ucetnictvi                       ucto-dev-l@pinknet.cz