Re: Ucto: Formular faktury

To ucto-dev-l@pinknet.cz
From David Sebik <sebik@tdf.cz>
Date Wed, 9 May 2001 01:47:46 +0200
Organization TDF Software, s.r.o.

Dan Ohnesorg dne út  8. květen 2001 21:31  napsal(a):

> A kde se faktura najde? http://poli.feld.cvut.cz/~dan/faktura.pdf

Vypadá to pěkně.

Ale nejdou mi vidět poslední cca 2 cm na pravém kraji - možná je
ale chyba u mně (Acrobat Reader 4.0, Debian Potato, KDE 2.1; stejně
nebo hůř se to chová i v xpdf, gv a prohlížeči, který je v KDE).

> Jeste to neni uplne hotove, ale predkladam prvni verzi k verejne diskusi.

Dovolil bych si vznést několik připomínek:

1/ Dodavatel
   ---------
   U právnických osob zde musí být něco jako "Zapsáno u rejstříkového
   soudu v Brně, spisová značka C. 19360".

2/ Odběratel - adresa
   ------------------
   * Chybí tu IČO a DIČ
   * Nevím, jestli je moudré mít tam to "Dan Ohnesorg..." (předpokládám,
     že je to myšleno jako adresa dodavatele). Připadá mi to matoucí.
   * To "DOPORUČENĚ" je podle mne nadbytečné. Troufám si tvrdit, že
     dneska se už faktury doporučeně neposílají.

3/ Bankovní spojení
   ----------------
   Připadá mi to opticky příliš daleko od kolonky Dodavatel. Přece
   jen to spolu hodně souvisí. Dokonce bych se nebál to spojit do
   jednoho bloku (viz. také bod 9).

4/ Forma úhrady a datumy
   ---------------------
   * Navrhoval bych dát na první místo formu úhrady.
   * Nemíchal bych slova "Den" a "Datum" - myslím, že "Datum"
     je vhodnější.
   * Místo "Datum zdanitelného plnění" by mělo být "Datum uskutečnění
     zdanitelného plnění" (nebo v nouzi "Uskutečnění zdanitelného plnění",
     nebo v krajní nouzi "DUZP" - podle místa).
   * Místo "Den odeslání faktury" bych navrhoval "Datum vystavení". IMHO
     jde o dvě různé věci.

5/ Řádek s popisem předmětu fakturace
   ----------------------------------
   * Není tam sloupec "Jednotka" (ks, hod, km, m2, ...).
   * Místo "Počet jednotek" bych navrhoval "Množství".
   * Termín "Cena bez daně" je nepřesný - lepší by bylo
     "Cena bez DPH".
   * Možná by tam měl být kód fakturované položky (např.
     číslo skladové položky).

6/ Rekapitulace DPH
   ----------------
   > Jeste bych chtel mit dole na strance takove okenko s
   > rekapitulaci DPH (jako to maji v Proce).
   Tohle tam být musí (je to náležitost daňového dokladu). Třeba
   nějak takhle:

    Sazba DPH      Základ  Částka DPH      Celkem
           5%    6 500,00      325,00    6 825,00
          22%      216,00       47,52      263,52
      CELKEM:    6 716,00      372,52    7 088,52

7/ Celková cena
   ------------
   Navrhoval bych jednodušší a údernější "Celkem k úhradě:
   7 088,50 Kč", protože:
   * Vyhnete se problému se zaokrouhlením; ne každý zaokrouhluje na
     celé koruny. Vlastní výši zaokrouhlení můžete dát třeba pod
     rekapitulaci DPH.
   * "Celková cena s daní" je opět nepřesné; když už, tak "Celková
     cena včetně DPH".
   * Vyhnete se problémům s odpočtem zálohy (prodáváte někomu něco
     za 100,- Kč, on Vám ale už 50,- Kč dal předem; celková cena je
     tedy 100,- Kč, ale k úhradě je jenom 50,- Kč).

8/ Vystavil
   --------
   Nikde tam není jméno člověka, který fakturu vystavil, jeho
   telefon a mail. Samozřejmě to tam být nemusí, ale lidé to
   obvykle chtějí.

9/ Adresy
   ------
   Často se stává, že odběratelé mají několik adres. Jednu mají
   uvedenu v obchodním rejstříku (ta musí být na daňovém dokladu
   bezpodmínečně uvedena), na druhou si nechávají posílat faktury.
   Pokud byste to chtěl mít opravdu dokonalé, tak bych navrhoval:
   * To, co se nazývá "Odběratel" přejmenovat na "Adresát".
   * Mezi "Bankovní spojení" a "Příjemce" dát ještě "Odběratel".

A nakonec taková pitomá otázka: co když těch řádků bude tolik,
že se to nevleze na jednu stránku?

Doufám, že jsem Vás příliš neznechutil. Většina těch bodů
je v důsledku formálních a samozřejmě IMHO.

S pozdravem,

--
David Šebík, TDF Software, s.r.o. | tel & fax: 067 / 37 941
mailto:sebik@tdf.cz | http://www.tdf.cz | tel: 0608 783 451