Re: Ucto: davkove zpracovani

To ucto-dev-l@pinknet.cz
From Petr Adamek <petr.adamek@nwt.cz>
Date Sun, 15 Jul 2001 21:32:23 +0200 (CEST)

On Sun, 15 Jul 2001, Viktor Matys wrote:

> No, to si nedovedu predstavit. Ztrata spojeni klineta s databazi je fatalni
> situace, ktera znemozni praci... Leda ze by klietn pracoval zcela na slepo
> (bez pristupu k ciselnikum, ap - jak by ale vytisknul fakturu bez adres
> ap...?)

Asi jsem se spatne vyjadril. Ztrata spojeni klienta s databazi JE FATALNI
a neni mozne takovy stav pochopitelne osetrit. Mel jsem na mysli vypadek
spojeni mezi pobockami, resp. mezi pobockou a centralou. Predpokladam, ze
uctovani zajistuje centrala a pobocky porizuji pouze prvotni
doklady. Komponenta napr. pokladny na pobocce vytvori prvotni doklad,
ktery ulozi do sve databaze a jeho zauctovani na centrale probehne az po
odeslani davky.

> Pojem "Davkove zpracovani" bych spis videl v tom, ze zadany doklad (pohyb na
> sklade, prijata faktura) ma dva stavy: Rozpracovana a Zauctovana. (Stavu muze
> byt vice) Jde tedy o to, ze po vyplneni posledniho udaje na formulari nedojde
> k okamzitemu zapracovani dokladu (nezmeni se stav na skladove polozce,
> nevygeneruje se doklad do ucetnictvi...). Zapracovani dokladu a generovani
> ucetniho dokladu nastane az ve chvili, kdy opravneny uzivatel o tom dokladu
> rekne JO DOBRY - Enter a uz to jede.:o))

Ano, s tim souhlasim.

> S davkami take souvisi vymena dat mezi pobockami a centralou. Tady by me
> docela zajimalo, jak to probiha v praxi tam, kde uz to maji. Firma v niz jsem
> pracoval nakonec zvolila reseni, ze z pobocek posilali papirove prvotni
> doklady a veskere elektronicke zpracovani probihalo centralne...
> To maji v pobockach vlastni databaze? Urcite jo, ale jak se zajisiti shodnost
> dat v pobocce a centrale ap...? To je dulezita cast zadani pro stredni firmy.

To je presne to, o cem mluvim. Kazda pobocka ma samozrejme svoji databazi
v niz uklada vsechny vytvarene prvotni doklady. Ty se pak na centralu
presouvaji elektronicky v davkach, takze momentalni vypadek spojeni
nezabrani vydavani dalsich prvotnich dokladu, akorat zpozdi jejich
zauctovani na centrale. O zajisteni shodnosti dat se postara komunikace
mezi komponentami na centrale a na pobocce. Mimochodem, toto bylo
predmetem me diplomove prace ;o) a je to take klicovy problem
distribuovanych aplikaci s asynchronni vymenou zprav.

--
Petr Adámek, vedoucí útvaru IS, NWT Computer s.r.o.
tel: +420-602-736088 +420-634-350148

Konference o vyvoji ucetnictvi                 http://ucto.ferschmann.cz/