RE: Ucto: Analyza: Prvotni a ucetni doklady

To <ucto-dev-l@pinknet.cz>
From "Václav Kořánek" <work.VKoranek@scorpionis.cz>
Date Mon, 16 Jul 2001 15:08:46 +0200
Disposition-notification-to "Václav Kořánek"<work.VKoranek@scorpionis.cz>
Importance Normal

Ano, pokud ovšem toto pravidlo zavedete příliš natvrdo odhaduji že 90 %
účetního národa to neskousne.

Zatím nejméně náročné řešení je doplnit účetní doklady o atributy např.:
1, Z .. Žádost               -> lze libovolně upravovat
2, U .. zaÚčtováno           -> pouze storno doklady
3,..

Pišu narychlo :-)

> Musi dojit k zauctovani prvotniho dokladu (napr. paragonu) do ucetnich
> knih ihned, nebo je to mozne pozdeji ?

Ne

Definice:
=========
papírový prvotní doklad		- fyzický doklad například faktura
elektronický prvotní doklad	- elektronický zaevidovaný papírový prvotní
doklad, v prvotní evidenci (ta může a nemusí být naprosto nezávislá na
účetnictví)
elektronický účetní doklad    - účetní zápisy do deníku

Tyto doklady se vytvářejí v tomto pořadí, ale né nutně v jeden okamžik.

> Muze se opravit jiz vydany prvotni doklad ? Rozlisuji
> samozrejme opravy
> typu "je tam spatne ICO" a typu "je to za blbou cenu" ?

Za vydaný považuju, že opustil účetní jednotku. :-)

Způsob oprav definuje zákon :-)

Jestli jste někdy uzavíral smlouvy tak, to funguje asi takto:

smlouva
dodatek 1
dodatek 2
dodatek 3

Stejně v účtu, musí mít na obou straných stejné doklady. :-)

Problém typu "blbá cena" se řeší dobropis / vrubopis.

> Jde mi o to, je-li mozna takovato sekvence stavu:
>
> 1) Bylo zahajeno vytvareni prvotniho dokladu, ma priznak
> "rozpracovany". Muze se libovolne menit bez omezeni.

Ano

> 2) Prvotni doklad byl dokoncen, ma pridelene cislo a byl
> vytisten. Byla
> zarazena do fronty zadost o zauctovani v ucetnich knihach a zadost o
> zarazeni do evidence DPH.
> Pri zmene udaju na prvotnim dokladu se musi zmenit
> udaje v zadostech o zauctovani z o zarazeni do evidence DPH a musi byt
> (organizacne) zajisteno nove vytisteni a likvidace stareho vytisku.

V praxi běžné, ale je důležité si říci zda-li umožníme tím pádem libovolné
množství variant jednoho dokladu, které již opustily firmu.

To je asi na diskuzi, ale osobně preferuji variantu, když řeknu dokončeno,
tak pouze opravy novými doklady.

No a pokud to jina "nejde" šef dostane "prasoprávo" a může vše měnit bez
ohledu na systém.

> 3) Doklad byl zaevidovan v evidenci DPH. Oprava je mozna pouze tehdy,
> nebylo-li mezitim spocitano priznani DPH a musi se zmenit
> udaje v zadosti
> o zauctovani v ucetnich knihach.

Schodné s var. 2

> 3) doklad byl zauctovan v ucetnich knihach, oprava prvotniho dokladu
> je mozna pouze formou noveho prvotniho dokladu (dobropis apod.).

Tak by to mělo být vždy když řeknu, že je dokončen.

Varování: Označujte doklad za dokončený, až v okamžiku kdy jste si jisti, že
ho dále nechcete měnit, nebo vždy když opustí účetní jednotku.

> Mozna je to nesmysl, tak ocekavam pripominky ci jine navrhy.

Nápodobně. :-)