Setkání majitelů autobusu Škoda 706RTO a jiných historických autobusů v Panenském Týnci v červnu roku 2000

Upozornění: Tento text je subjektivní vylíčení toho, jak jsem celou událost viděl já, tudíž si neklade a ani nemůže klást za cíl být jakkoliv autenticky přesný. Pokud přesto máte pocit, že v některých věcech jsem těžce mimo, tak mi napište pár řádek.


Dne 3.června 2000 se sjeli majitelé historických autobusů a jejich fanoušci na plochu aeroklubu v obci Panenský Týnec u Slaného. Polohu obce v rámci ČR najdete zde a přesnou polohu v rámci silnice Louny-Slaný zase tady. Mapy byly pořízeny na serveru www.mapy.cz. Aeroklub se nachází na kopci za vesnicí směrem na obec Vrbno. Odbočka byla označena cedulí upozorňující na sraz, ale i kdybyste ji minuli, tak těch několik autobusů na této rovině prostě nešlo přehlédnout. Cestu byste pak dohledali snadno. Začátek akce byl naplánován na 10:00 a v tuto dobu zde bylo 7 autobusů. Dvě další 706RTO dorazily s velkým zpožděním někdy kolem jedenácté a dvanácté hodiny.

Sraz pořádal Michal Zubr jménem RTO klubu autobusu. Sraz byl primárně určen pro majitele a fanoušky autobusů Škoda 706RTO, ale další značky a typy byly rovněž vítány. Očekávalo se údajně asi 20 autobusů (bylo prý rozesláno okolo 50 pozvánek), ale nakonec dorazilo 9 posádek, z toho 7x 706RTO, 1x PragaRND a 1x jakýsi anglický double-decker (dvouposchoďový městský autobus). Betonová přistávací dráha byla opravdu obrovská, takže nedostatkem místa setkání rozhodně netrpělo a potenciálně by se sem vešlo mnohem více autobusů.

Celkem se na ploše pohybovalo kolem 150 lidí (můj neumělý odhad), z toho asi 40 přijelo autobusy (rodinní příslušníci, majitelé autobusů apod.), dalších asi 60 byli fanoušci a znalci a zbytek se přišel podívat, co se to prostě za vsí koná za mumraj :-) "Odborná veřejnost" se rekrutovala hlavně z řad zájemců o 706RTO, takže v tomhle směru přišli majitelé Pragy RND a anglického hřebce poněkud zkrátka, o to více si asi užili pozornosti "laické" veřejnosti.

Počasí ten den všem účastníkům přálo více než vrchovatě, neboť sluníčko pražilo do betonové plochy ostošest a prakticky všichni v poledne už mleli z posledního. Sám jsem to také poněkud podcenil a odnesl jsem to spáleninami všeho, co nehalil letní oděv.

Stravování zajišťoval jeden stánek, ale nevím, jestli ho organizátor objednal nebo jestli majitel stánku využil toho, že se kdesi shluklo více lidí. Přijel asi v jedenást a působil dost improvizovaně. Nicméně stánek včetně udírničky poskládal za pomoci zřejmě rodinných příslušníků z vozíku za autem za přijatelnou dobu. Prodávalo se standardni občerstvení - teplé pivo a studené párky (nebo to bylo obráceně :-). Myslím, že pivo se ve skutečnosti neprodávalo, ale nechtěl bych majitele nějak podceňovat. Na výběr měl určitě ale několik limonád.

Mezitím, co zájemci neomdlévali horkem nebo se právě necpali párkem, obcházeli jednotlivé autobusy a porůznu se dávali do hovoru. Prohlédli si stavy autobusů, veteránští puristé zkritizovali větší či menší odchylky od originálů, ale hlavně si všichni konfrontovali své znalosti historie autobusů především z podniku Karosa. Pak přišla většinou na řadu fotoalba, ve kterých majitelé ukazovali méně časté či jen prototypově autobusy většinou v dost ubohém stavu, v jakém je zachytili objektivy fotoaparátů v posledních letech. Ceněny byly obzláště přechodové typy mezi jednotlivými řadami autobusů. případně některé úpravy, které se seriově dělaly jen nepatrnou chvilku. Někteří dali k dobru fotky z renovace svých autobusů. Neustále se probíralo, kdo kde viděl jaký autobus, který by se dal případně koupit. Tolik zájemců o autobus 706RTO pohromadě jsem ještě neviděl :-) Na druhou stranu se zase žehralo na nedostatek místa, kde by autobusy mohly doma stát a renovovat se.

Po poledni toho měli všichni už opravdu dost (hlavně toho horka) a pomalu se začalo pomýšlet na ukončení akce. Od jedné hodiny ještě probíhala porada majitelů autobusů, jestli mají zájem o založení klubu a o tom, jestli a jak pokračovat dále. S jakým opravdovým ohlasem se to setkalo nevím, ale co jsem zaslechl, tak někteří byli proti a to z toho důvodu, že už členem nějakého takového klubu byli a ten se po čase rozpadl. Starat se o autobus není totiž to samé jako starat se o auto. Vše je několikanásobně větší, tedy to stojí více času a peněz. Dohodlo se ale pšinejmenším to, že příští setkání by mohlo být někdy v říjnu. Po ukončení porady proběhla slavnostní jízda kolem jedné části přistávací plochy, poté hromadné fotografování seřazených autobusů a nakonec asi ve dvě hodiny odpoledne ukončení celé akce. Někteří účastníci se pak ještě rozjeli do Železničního muzea v obci Zlonice (nedaleko od místa srazu - na obrazku mapy polohy Panenského Týnce je vidět pod číslici 118 na pravém kraji snímku v prostřední části).

Co dodat závěrem? Celá akce byla dobře zorganizována, počasí vyšlo až moc dobře, majitelé autobusů byly vstřícní. Určitě se na podobné setkání přístě pojedu podívat zase.


Fotky:

Ještě než se podíváte na obrázky a začnete kritizovat tu hrůzu, tak jedna malá (teda spíše velká) omluva. Zapomněl jsem svojí zrcadlovku doma a tak jsem si musel půjčit na focení to, co bylo - a tím, co bylo, byl starý kompakt (takové to "vše v jednom, jenom mačkat čudlík"). Nezávislý hledáček a jeho umístění vzhledem k objektivu (paralaxa) udělaly záběry, na kterých autobusy vypadají jako blechy a jsou umístěny na okrajích snímků. Jak se po vyvolání filmu zjistilo, někudy do foťáku ještě ke všemu lezlo světlo. To už sama o sobě je absolutní tragédie. Navíc jsem to potom ještě prohnal scannerem a tím jsem to dodělal. Takže pokud se na to opravdu nemůžete ani podívat a přitom máte nějaké fotky ze srazu, o které byste se chtěli podělit s ostatními, tak se prosím ozvěte. Děkuji.

Kliknutím na obrázek se Vám objeví větší.

náhled: JPG, 3KB; obrázek: JPG, 17KB Takhle to vypadalo v 10 hodin na začátku srazu. Další 2 RTO dorazily asi za hodinu a hodinu a půl a postavily se před tu Pragu RND (ten zelený autobus v popředí)
náhled: JPG, 6KB; obrázek: JPG, 44KB Anglický dvouposchoďáček. Majitel byl zřejmě opravdový Angličan, neb jinak než anglicky jsem ho mluvit neslyšel. Z Anglie ale asi nepřijel. Měl něco do činění s Chlumcem u Ústí nad Labem.
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 41KB A ještě pohled zezadu na tuhle klasiku anglických streets a roads ...
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 45KB Nejlépe zrestaurovaný RTO, jaký byl na srazu vidět. Patří nějakému jihočeskému ČSAD. Autobus se pronajímá na normální jízdy. Takže stále v tvrdé permanenci.
Znalejší fanoušci tvrdili, že autobus je v lepším stavu, než v jakém vyjel z továrny (díky kvalitnímu akrylátovému laku, který v té době ještě neexistoval). Karoserie je na několika místech vyvařovaná, boční plechy by měly být původní.
náhled: JPG, 8KB; obrázek: JPG, 41KB A ještě pohled zblízka.
náhled: JPG, 9KB; obrázek: JPG, 58KB I mistr tesař se někdy utne. Alespoň znalci tvrdili, že obvodová linka se nad poznávací značkou nikdy nelomila a byla stále rovná. Navíc se jim nelíbili ani nevyleštěné lišty, což by se prý u takto zrenovovaného autobusu stát nemělo.
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 58KB Jeden z autobusů party kamarádů a členů bývalého RTO klubu v Ústí nad Labem. Takhle z dálky na fotce vypadá moc hezky, zblízka je ale skutečnost taková, že jde o dost zachovalý autobus, na který se moc nešáhlo. Čeká ho podle majitelů renovace. K jejich omluvě budiž řečeno, že právě dělají renovaci svého polo-Bruselu (po sejmutí laku zjistili, že předek jejich autobusu Brusel je tam navařen z klasického Luxu)
náhled: JPG, 8KB; obrázek: JPG, 58KB Originální zahrádka a žebřík - to se cení
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 48KB Jeden ze dvou linkových RTO, které byly na srazu. A jako jediný měl přední blinky blíže ke světlům (vystouplé reflektory měly ještě další 2 autobusy).
Obecně se dá říct, že každý fanoušek RTO, který chce nějaký autobus vlastnit, shání nejdříve "nejnadupanější" verzi Lux. Proto je chvályhodné, že někdo se stará o přežití "obyčejného" linkového autobusu.
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 47KB Hmmmm, tak k tomuhle autobusu jsem si bohužel nezapamatoval absolutně nic :-(
náhled: JPG, 6KB; obrázek: JPG, 39KB Tak tenhle autobus renovace teprve čeká. Alespoň to tvrdil majitel do jakési kamery. Původně měl přijet ještě s jedním autobusem, ale nějak se pro naprosté časové vytížení nemohl dostavit řidič, takže autobus musel zůstat doma. Kromě toho na sebe ještě prozradil, že má asi 5(!) autobusů - nebo říkal šest?
náhled: JPG, 6KB; obrázek: JPG, 39KB Jediná Praga RND mezi účastníky. Majitel si pochvaloval kvalitu brzd (tahají stejnoměrně prý jako by byly spřažené - na Stanici technické kontroly prošly úplně v pohodě) a blatníky, které neskutečnou náhodou získal asi před 5ti lety úplně nové (!) pár minut před tím, než je měl rozjezdit nějaký náklaďák jako "staré plechy k ničemu". Těch blatníku tenkrát získal 3 páry ....
Veteránští puristé zkritizovaly, že uvnitř už to nemá s autobusem nic společného. V zadní části, kde jsou místo oken jen plechy, je pohovka a stůl, v přední snad i lednička, jestli si to dobře pamatuji.
Mnohem zajímavější je, že tento autobus je dosud stále v denním provozu a podle majitele je jeho provoz levnější, než té Š1203, kterou používal předtím.
Parkovat ji můžete údajně vidět v Modřanech.
náhled: JPG, 5KB; obrázek: JPG, 31KB Jeden z těch, co dorazili na sraz později. Zato stylově s přívěsem na lodě a pár zavěšenými kánoemi. Používání tohohle autobuse je tudíž asi jasné. Mimochodem je to ten druhý linkový autobus, který byl na srazu. Myslím, že na masce byl nápis Jelcz, ale teď z fotek už se to nedá bohužel rekonstruovat.
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 49KB A ještě pohled z druhé strany. Nápis na masce by měl být vpravo nahoře. Něco tam opravdu je, ale co, to nelze s jistotou říci.
náhled: JPG, 6KB; obrázek: JPG, 37KB A tohle je druhý z opozdilců. Přijeli s ním 2 naprosto pohodoví mladíci. Vevnitř to nemá s autobusem absolutně nic společného. Používá se to pro kempování, o čemž svědčí i to, že jsou tam postele a vůbec je to otypováno na Policii jako 8+1 CAMP (tedy ne jako bus). Uvnitř kromě klasického kempovacího bordelu byste našli i ledničku, plynový sporák a špajz se zavařeninama a konzervama :-) Prostě naprostá soběstačnost :-)
Pozornější z vás si všimnou pomačkaných plechů skoro přesně v polovině autobusu. Tak ty tam podle řidičů v době konání srazu byly teprve měsíc a způsobil je průjezd metr hlubokého kanálu.
náhled: JPG, 11KB; obrázek: JPG, 60KB Jak jsem psal v textu kdesi nahoře, jednou z častých činností bylo prohlížení fotoalb s obrázky autobusů v nejrůznějších funkcích různě po zahradách a dvorech. Přímo před foťákem navíc prohlížení dost zajímavého přehledu autobusů Karosy. Bohužel to vyšlo k 100.výročí Karosy někdy v roce 1995 pouze v 4.000 výtiscích, přičemž 1.000 z nich ještě bylo cizojazyčně. Dočetl jsem se tam opravdu zajímavé věci o typech, o kterých jsem předtím neměl ani ponětí, že existují. Mimochodem tam byla i fotka Sodomkovy překapotované 706RO pro výstavu v Praze v roce 1947. Nikdo bohužel neví, kde skončila (udělal se údajně jen jeden prototyp). Práva na tuto fotku musím získat a vystavit ji tady, protože to, co Sodomka pred více než půlstoletím navrhl, vypadá dost dobře i dneska a nikdo by se za to v současné době nemusel stydět. Snad jen takhle předem řeknu, že verze Lux vedle toho vypadá jako chudý příbuzný ...
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 49KB Závěrečné pózování pro focení. Zprava .....
náhled: JPG, 7KB; obrázek: JPG, 49KB ... a zleva. Anglický doubledecker musel odjet už dříve. Předtím ale stihl svézt zájemce na druhý konec startovací dráhy. A zase je přivést zpátky :-)
náhled: JPG, 8KB; obrázek: JPG, 43KB Jeden z účastníků přišel v tričku s tímto zajímavých obrázkem. Zachycuje dopravní nehodu v Praze (údajně v Ječné ulici těsně u Karlova náměstí, kde tenkrát i dneska byla a je na rohu lékarna - viz nápis v pozadí). Nehoda se měla stát v roce 1947, tak mi tam nějak nesedí ten nápis "socialistická". Majitel snímku je hrdý hlavně na to, že na obrázku je zachycen i policista - na této nekvalitní kopii není moc vidět, ale měl by být pod písmeny LE z nápisu Lékarna). Pokud někdo máte elektronickou verzi tohoto snímku, tak se prosím ozvěte. Děkuji.
náhled: JPG, 9KB; obrázek: JPG, 9KB Zvětšenina snímku na tričku

A to je vše, přátelé. Můžete se vrátit na hlavní stránku.


Naposled upravováno: 8.června 2000
Tato stránka se nachází na http://dali.feld.cvut.cz/~xkumpera/Skoda706RTO/tynec2000_cz.html
Autor: Lukáš Kumpera (xkumpera@dali.feld.cvut.cz)