Re: Ocenovani a ucetnictvi obecne -- Was: integer nebo float?

To ucto-dev-l@pinknet.cz
From David Kuzela <xkuzd01@vse.cz>
Date Tue, 19 Feb 2002 11:42:41 +0100

Petr Ferschmann pise:

> Mohu se zeptat v cem se tyto pripady lisi? Prosim priklad. Dekuji.

Danove ucetnictvi: koupim si auto. Zakon rika, ze jeho doba odepisovani
  je 4 roky -> odepisuji 4 roky

Financni: koupim si auto. Predpokladam, ze mi vydrzi 3 roky a pak ho
  prodam za urcitou cenu -> odepisuji 3 roky rozdil mezi porizovaci
  cennou a cenou zustatkovou. Samozrejme musim evidovat (kvuli danim)
  i danove odpisy, ktere jsou 4lete.

Laicky result: ucetni odpisy jsou zbytecne.

Coz samozrejme nejsou :). Pokud jste individualni podnikatel, tak je
asi uctovat nebudete, ale vetsi spolecnosti (zejm. tam, kde manager
neni zaroven vlastnik) je vest musi, protoze ucetnictvi musi podavat
presny obraz skutecnosti, aby vlastnik/akcionar vedel, jak si jeho
firma vede.

Tudiz omezovat se na danove ucto (a predpisy) znamena napsat program
pouze pro drobne podnikatele.

Nakladove ucetnictvi se lisi (zjednodusene) v tom, ze je urcene jen
pro management a tudiz je podrobnejsi (tj. i mensi zaokrouhlovani) a
mene standardizovane, podniky si ho buduji podle svych potreb. To ale
neznamena, ze by nemohlo byt pouzitelne pro danove ucely -- Postupy
uctovani umoznuji ocenovat napr. zasoby vlastni vyroby cenou prejatou
z kalkulace [ktera byva soucasti prave nakladoveho/vnitropodnikoveho
ucetnictvi].

Pokud je to stale nesrozumitelne, klidne se ozvete, zkusim vymyslet
nejaky lepsi priklad. Na nakladove ucto se muzete zjednodusene divat
jako na podrobne analyticky clenene financni ucetnictvi.

Muj nazor: neni problem napsat system, ktery zvladne vsechny tri
  ucetni "okruhy", ale je treba se oprostit od predstavy, ze to,
  co rikaji danove zakony je svate a omezovat podle toho napr.
  presnost jen na 2 desetinna mista. Nehlede na to, ze i zakony
  se v tehle oblasti pomerne casto meni.

--
                                                 David Kuzela
-=[david@kuzela.cz]=-=[ICQ][24470559]=-=[http://penguin.cz/~dawyd]=-