Re: Ucto: Analyza: Prvotni a ucetni doklady

To <ucto-dev-l@pinknet.cz>
From "Ing. Ladislav Starý" <stary@ekodat.cz>
Date Mon, 16 Jul 2001 21:00:23 +0200

Tak mám takový strach, že se pokoušíte jít přesně tou cestou, kterou
jít nechceme.

Pokud bude v programu zbytečně komplikované opravování dokladů, tak to
enormě zatíží náročnost zpracování těchto dokladů.

Minimálně ŕole Hlavní účetní musí mít možnost libovolný doklad kdykoliv
opravit.

To samé platí u vystavených dokladů. Samozřejmě tam, kde se těch
faktur vystavuje velké množství zřejmě není jiná cesta, než udělat
dobropis (vrubopis). Řada účetních z firem se však zná (pokud spolu ty firmy
už dlouho spolupracují) a pak je pro ně jednodušší zvednout telefon a
domluvit se na opravě faktury. Obě strany špatnou fakturu zahodí a vystaví
se nová a je po problému.

Ono to možná bude o tom, že v praxi se účetnictví nedělá vždy přesně podle
toho, jak by se mělo. A mi bychom se tomuto stavu měli přiblížit, pokud
chceme udělat systém, který se účetním bude líbit.

S pozdravem
Ladislav Starý

PS:
Protože se tu začínají množit poměrně podrobné dotazy na to, jak to má
fungovat, navrhuji, že bych udělal pro programátory alespoň stručný úvod do
podvojného účetnictví.
Také bych chtěl trochu zkrotit vaše počáteční nadšení. Určitě bychom se měli
dohodnout na tom, že ten, kdo rozumí účetnictví (alespoň částečně jako já)
se věnuje vytváření popisu, jak má program fungovat. Zbytek by mohl začít
intenzivně pracovat na tom:
    - v čem se to vlastně bude programovat
    - jaké vývojové knihovny jsou k dispozici pro různé klienty
    - jak se budou dělat tiskové sestavy
    - jak zajistit, aby účetní na svém počítači měla prakticky okamžitě
k dispozici číselník odběratelů (i když jich je 5 000) a nemusela čekat 5
minut, než jí to vrátí SQL server)
    - jestli přenos pomocí navrhovaného XML protokolu mezi klientem a
serverem není zbytečně pomalý a vyhoví potřebám účetních a možná ještě něco
dalšího.

Asi jsem to přehnal, ale přiznám se, že jsem si k poště sedl teprve teď
večer a nejsem schopen vůbec si podrobně přečíst všechny vaše příspěvky a
pořádně se nad nimi zamyslet. Nejdříve by to chtělo nějaký návrh a pak se k
němu teprve vyjadřovat. Tohle skákání od jednoho problému k druhému nikam
nevede.

Začínám se přiklánět k návrhu Viktora Matyse, že by měly být diskusní
příspěvky nějak rozdělené na sekce, abychom se nezničili jen čtením
vlastních příspěvků.

Zítra se pokusím napsat nějaký ten krátký vstup do podvojného účetnictví.
Bohužel nemám vlastní www server, takže se hlaste, kam to mám poslat.

PS2: Také chci poděkovat Danovi za fajn sobotní setkání, bylo to super.