Re: Obeh dokladu souvisejicich s pokladnou

To <ucto-dev-l@pinknet.cz>
From Ladislav Starý <stary@ekodat.cz>
Date Wed, 23 Jan 2002 12:29:14 -0000

Dovolil bych si pár poznámek k vasí diskuzi.

----- Original Message -----
From: "Cirkl Stepan" <cirkl@mssch.cz>
To: <ucto-dev-l@pinknet.cz>
Sent: Tuesday, January 22, 2002 9:47 AM
Subject: Re: Obeh dokladu souvisejicich s pokladnou

> Ahoj
>
> reakce v textu.

Za prvé bych doporucoval rozlisovat plátce a neplátce DPH a pak
také jestli úctují v jednoduchém nebo podvojném úcetnictví.

Napríklad jednoduché úcetnictví muze evidovat trzby jednou za
celý mesíc (vsechny ty malé obchudky).
Trzby si vetsinou zapisují jen do nejakého sesitu.

Co se týce plátcu DPH, tak dnes prakticky musí mít k dispozici
registracní pokladnu, jestlize prodávají se sazbou 5 a 22 % DPH.
Tato pokladna jim potom udelá sumár trzeb za zvolené období
(vetsinou jednou denne).
Ta páska z pokladny je potom podkladem pro úcetní i danový doklad.

Pokud toho prodejna má méne, tak urcite pro ní není problém pro
kazdý obchod udelat stvrzenku (vetsinou na pocítaci).

> To je jasne, to je dane zakonem o DPH, do 10KKc s DPH muzes
> mit jen zjednoduseny danovy doklad. To mi je jasne.
>
> Jen by mi zajmalo, jak to mam udelat, kdyz nekomu z ulice budu
> chtit prodat monitor za vic nez 10KKc s DPH a on mi nebude chtit
> zdelit pozadovane udaje. Je to vubec nutne, kdyz neni platce DPH?

Monitor zrovna není asi moc dobrý príklad, protoze urcite bude chtít
nejakou záruku, coz mu bez sdelení jeho údaju udelat nemusís.
Tady bych stejne vzdy doporucoval vystavit fakturu za hotové,
aby byl v tech dokladech porádek.

> V tom prave vidim problem. Kdyz si pujdu koupit kus salamu a
> rohliky ke svacine, tak mi vubec zadny doklad nedaji. Musi mi ho
> dat? Musim ja vydat danovy doklad kdyz se vystavuje pro platce
> (aspon tak sem to ze zakona pochopil) a ja prodavam neplatci?
> Paklize zadny doklad nedavam, jak to pak zauctuju?
> V tom mam ty zmatky.

U toho salámu prakticky není problém, protoze v kazdém obchode
dnes mají registracní pokladnu, takze prodavacka na konci dne tu trzbu
vidí (viz poznámka výse).

To není reálné. Sice bych asi mel být schopen zjistit za kolik jsem to
prodal,
ale uz nezjistím co pod tím bylo, pokud nebudou pouzívat napojení na nejaký
sklad.

> To neni vzdy pozadovano, viz prodej trech rohliku.

Pozor, neplést si evidenci trzby pro vnitrní potrebu s úctenkou, kterou
dostane zákazník.
Vnitrní evidence musí být vzdy a financní úrad to opravdu zajímá.

S pozdravem
Ladislav Starý