Re: Ucto: Analyza: Prvotni a ucetni doklady

To ucto-dev-l@pinknet.cz
From "Lenka Drvotova" <drvotova@zds.cz>
Date Mon, 16 Jul 2001 19:49:18 +0200
Organization ZDS, spol. s r. o.

Vážení účastníci konference,

	nevím, kolik je vás účetních z praxe a docela by mě to
zajímalo. Já se k nim hlásím. Ještě pro upřesnění - účetní v účetní
firmě. V přístupu k účetním programům je totiž rozdíl, zda také
vytvářím prvotní doklady nebo je vždy jen zaúčtovávám.Podle toho jsou
také programy pro firemní účetnictví a jiné programy vyhovují účetním
firmám. Skutečně dobrý kompromis na našem trhu neznám.
	Vůbec nechápu, proč se řeší, jaké náležitosti má mít faktura,
když toto je už vyřešeno jinde.Vemte si např. fakturu z programu Účto
2001-Tichý a spol.a jednoduše ji obtáhněte.
Podle mého je na ní vše, co my účetní potřebujeme, vyhovuje
podnikatelům a zavedené praxi (důležité údaje jsou viditelně na
místech, kde jsme zvyklí je hledat-když jsou tyto informace jinde, je
to chaos a zdržuje to).
	Co se týče oprav dokladů napořizovaných do programu, mluvíme
většinou o opravách našich (účetních) chyb. Ne o opravách chyb typu "
je tam blbé IČO" nebo "je tam blbá cena" - to nejsou chyby v
účetnictví ale ve stadiu pořizování prvotních dokladů a to jsou jiné
evidence ( pokladna, fakturace). Znamená to, že se nám do počítače
dostane  něco jiného než je na prvotním dokladu. Tyto chyby
potřebujeme mít možnost opravovat v průběhu celého účetního období až
do roční uzávěrky, což může být doba třeba i 1,5 roku. O žádném
dokladu nemůžu nikdy říct, že je dokončen. Dokonce ani po uzávěrce,
ale potom už opravdu musím opravovat dalším dokladem. Účetnictví je
otázka informací a ty nikdy nejsou konečné.
Podle zákona o účetnictví skutečně opravy lze provádět jen dalšími
doklady. Z praxe vím, že pokud některý tvůrce programu takto striktně
dodržoval zákon a program tomu přizpůsobil, účetní se od něho
odvrátily. A nakonec musel ustoupit trhu a opravy povolit, jinak
neuspěl. Je to typický příklad toho, jak je zákon v praxi
nepoužitelný, pokud se aplikuje zcela přesně tak, jak je napsán.
Je to zajímavý námět pro návrh novely zákona o účetnictví.
	Ještě připomínku k měsíčním uzávěrkám. Bylo by lepší dát
možnost volby, zda ano či ne. Aby se výkazy daly sjíždět za jakékoliv
období i bez uzávěrky.
	Manžel už mě honí, protože má hlad, tak zase někdy příště.
Očekávám ukamenování vašimi názory a už se na ně těším.

Tvůrci programu, pošlete něco na testování, ať mám na dovolené nad
čím přemýšlet.

Děkuji všem, kteří vydrželi číst až sem.

ing.Lenka Drvotová, daňový poradce, vedoucí účetní kanceláře

Datum odeslání: 	Mon, 16 Jul 2001 15:47:50 +0200 (CEST)