Re: Par postrehu k ucto.linux.cz/uvod/

To <ucto-dev-l@pinknet.cz>
From "Ing. Ladislav Starý" <stary@ekodat.cz>
Date Wed, 18 Jul 2001 19:52:29 +0200

-----Původní zpráva-----
Od: Jan Marek <jmarek@jcu.cz>
Komu: ucto-dev-l@pinknet.cz <ucto-dev-l@pinknet.cz>
Datum: 18. července 2001 18:14
Předmět: Par postrehu k ucto.linux.cz/uvod/

>Dobry den,
>
>mel bych nekolik postrehu k uvodu do ucetnictvi. Doufam, ze to
>autora neurazi, je to jinak skvele...
>
>1) Ja bych asi z uctove osnovy vyabstrahoval udaje o tom, na
>kterych radcich se ma tato hodnota objevit v jekem vykazu a asi
>bych tyto udaje spise zaradil do udaju k tem vykazum... Vychazim
>z toho, ze se vykaz muze zmenit a tim se zmeni treba i cislo
>radku, kam tento ucet je treba zapocitat. Pokud udelame zmenu v
>casti okolo formularu, bude to "cistsi", nez udelat zmenu
>formulare a pak jeste hrabat do ucetni osnovy. Jak to vidi
> [...]

Neslo by tu vasi ideu popsat trochu podrobneji. Vychazim z toho,
ze na jednom rudku se mi poscita nekolik uctu. To k tomu pripojim
nejaky seznam? Radky ve vykazech se mi behem roku nemeni,
ucty ano. Jinak souhlas. Jen nevim, jak na to.

>2) Podvojne ucetnictvi mi pripada jako "stehovani" majetku
>po ruznych uctech... Vsimnete si na tom prikladu:
>
>Cena nakupni bez DPH (211) -> Cena porizeni (112 (mozna kecam,
>opravte me, prosim)) -> sklad (121, tady si taky nejsem jist) ->
>Prodej, takze do nakladu (504)

Oni jsou ty cislicka spis druhoradou zalezitosti, jde jen o to, aby se
v tom ucetni navzajem vyznali. Ale je to presne tak. Prelevam
castky z jednoho uctu na druhy presne tak, jak se hybe s majetkem
ve firme.

>3) Oznacovani dokladu pouze cisly je sice zajimave, ale domnivam
>se, ze ponekud neprakticke pro normalni pouzivani nekym jinym,
>nez ucetni... Cisel bych se asi nevzdaval, ale domnivam se, ze by
>bylo dobre pro kazdy typ dokladu zavest nejakou 3-pismennou
>zkratku (melo by to stacit, je to tak pouzito u Abry ;-))). Pro
>ucely pripadneho oznacovani carovym kodem by asi bylo mozno
>zavest i soubezne s tim nejake cislo, nebo snad jde v carovem
>kodu pouzivat pismena?

Jak slysim slovo ABRA, tak mi vstavaji vlasy hruzou na hlave.
Klasicky priklad programu co si dela vsechno sám, nastavit to
nikdo neumi. Jinak uz vidim to nadseni ucetnich, kdyz budou muset
kvuli trem pismenkum preskakovat z numericky klavesnice na
normalni a zase zpet. V rychlosti porizovani to prohrajete.
Klidne si do oznaceni dokladu piste ta pismenka, ale pak musite
jeste ucetnim vysvetlit, ze je potreba prazdne misto mezi oznacenim
dokladu a vlastnim poradovym cislem vyplnit alespon mezerami.
Jinak si ten svuj doklad nedohledaji. A delit cislo dokladu na dva
udaje at vas ani nenapadne, je to o dalsi stisk klavesy navic.

> [...]
>Bylo by zde vse potrebne k zauctovani, dale zpusob zauctovani (a
>tady jsme u predkontaci), misto k podpisu toho, kdo doklad
>poridil a kdo doklad zkontroloval a prip. zauctoval (nekde se
>taky jeste nechava potvrdit vecna spravnost dokladu) a hlavne by
>tam taky mohl byt ten carovy kod s oznacenim dokladu...
>Asi by to mohlo byt volitelne: bud na lepitko, nebo na papir
>(nekdy je vhodne to, jindy zase neco jineho...)
>Tyto "kosilky", pripadne lepitka by asi bylo dobre mit moznost
>vytisknout pro vice dokladu sumarne podle jedne predkontace.

Všechny doklady mužu klidne vytisknout na obycejný papír a pak
to k tem fakturám jen pricvaknout. Problém je však v tom, že nejdrív
by mela být košilka a pak teprve ten zápis v úcetnictví. (tak to snad
ríká zákon)

>5) Ad Hromadne porizovani faktur: Je to zajimava funkce, ktera by
>asi sla velmi dobre udelat proste tak, ze by se pri fakturaci
>vybralo vice adres zakazniku (oznaceni napr. insertem) a vsechny
>ostatni udaje by pak byly stejne...

Vrele doporucuji seznámit se s funkní Duplikace v PC FANDu. Ono
se to bohužel dá použít daleko univerzálneji. Se šablonami, které se
to pokoušeli rešit podobne, jak ríkáte, jsem taky nepochodil.
Nicméne, to neznamená, že presne takto musí nový úcetní program
fungovat. Chtel jsem jenom, abychom pred programováním vzali na vedomí,
že je treba myslet na maximální zjednodušení práce pokud možno
univerzálními prostredky.

>Jak jsem uz psal vyse v souvislosti se "stehovanim" majetku po
>uctech, tak z toho vyplyva, ze vsechny doklady, ktere realizuji
>jisty typ pohybu, se zauctovavji prakticky stejne (nekdy to tedy
>neni uplne stejne, ale minimalne velmi podobne). A tady prichazi
>ke slovu predkontace. Ja pro urcity typ dokladu (napr. fakturu
>vydanou) nastavim nekolik nejpouzivanejsich zpusobu zauctovani,
>ostatni reknu, ze je treba poslat do nejake fronty, odkud si je
>zauctuju sam. Jak to funguje v Abre

kráceno....:

My to používáme v jednoduchém úcetnictví a ríkáme tomu Druh pohybu.
Uvažuje se však o tom, že by se to použilo i v podvojném úcetnictví.
Je to však urceno pro operátorky, které neco buší do pocítace a ne
pro úcetní, která chce mít o úctování prehled. Ideální nasazení je, pokud
by se doklady úcetne predpripravovali jinde, napríklad u klienta
úcetní firmy.

>DPH se vsak pocita z pomocnych evidenci (tj Kniha faktur a
>kniha prijmovych a vydajovych dokladu), nikoliv z ucetnictvi.

Souhlas, je celá rada dokladu, které se týkají DPH, pritom se na nich
žádné DPH nevyskytuje. V takové chvíli je velice težké to odsledovat
jen v úcetnictví. U nás to zatím takto funguje, ale bude nutné to zmenit.

>Pokud vas predkontace zaujaly stejne jako mne, tak jsem rad a
>samozrejme budu rad, pokud se je podari implementovat do naseho
>ucetnictvi... Dalsi dotazy a zadosti o upresneni jsou vitany...

Zaujalo me to, ale moc jsem z toho nebyl moudrý, asi by to chtelo videt.
Hlavne mi není moc jasný ten index DPH. To tam to DPH není prímo umístené?
Co se toho správného nastavování týce, slyšel jsem, že to trvá 2 mesíce,
než se všechno nastaví. S naším programem vás naucím zacházet za
nekolik hodin.