Par postrehu k ucto.linux.cz/uvod/

To ucto-dev-l@pinknet.cz
From Jan Marek <jmarek@jcu.cz>
Date Wed, 18 Jul 2001 18:07:00 +0200
User-agent Mutt/1.3.18i

Dobry den,

mel bych nekolik postrehu k uvodu do ucetnictvi. Doufam, ze to
autora neurazi, je to jinak skvele...

1) Ja bych asi z uctove osnovy vyabstrahoval udaje o tom, na
kterych radcich se ma tato hodnota objevit v jekem vykazu a asi
bych tyto udaje spise zaradil do udaju k tem vykazum... Vychazim
z toho, ze se vykaz muze zmenit a tim se zmeni treba i cislo
radku, kam tento ucet je treba zapocitat. Pokud udelame zmenu v
casti okolo formularu, bude to "cistsi", nez udelat zmenu
formulare a pak jeste hrabat do ucetni osnovy. Jak to vidi
ostatni?

2) Podvojne ucetnictvi mi pripada jako "stehovani" majetku
po ruznych uctech... Vsimnete si na tom prikladu:

Cena nakupni bez DPH (211) -> Cena porizeni (112 (mozna kecam,
opravte me, prosim)) -> sklad (121, tady si taky nejsem jist) ->
Prodej, takze do nakladu (504)

A vsechny tyhle "pohyby" se delaji dokladama.
Prvni je Pokladni vydej, druhy Prijemka na sklad, treti Vydejka
ze skladu.

3) Oznacovani dokladu pouze cisly je sice zajimave, ale domnivam
se, ze ponekud neprakticke pro normalni pouzivani nekym jinym,
nez ucetni... Cisel bych se asi nevzdaval, ale domnivam se, ze by
bylo dobre pro kazdy typ dokladu zavest nejakou 3-pismennou
zkratku (melo by to stacit, je to tak pouzito u Abry ;-))). Pro
ucely pripadneho oznacovani carovym kodem by asi bylo mozno
zavest i soubezne s tim nejake cislo, nebo snad jde v carovem
kodu pouzivat pismena?

4) Ad "kosilka" a dalsi doklady... Domnivam se, ze by to prave
tady slo vyresit pres vytisteni teto kosilky na nejake "lepitko".
Bylo by zde vse potrebne k zauctovani, dale zpusob zauctovani (a
tady jsme u predkontaci), misto k podpisu toho, kdo doklad
poridil a kdo doklad zkontroloval a prip. zauctoval (nekde se
taky jeste nechava potvrdit vecna spravnost dokladu) a hlavne by
tam taky mohl byt ten carovy kod s oznacenim dokladu...
Asi by to mohlo byt volitelne: bud na lepitko, nebo na papir
(nekdy je vhodne to, jindy zase neco jineho...)
Tyto "kosilky", pripadne lepitka by asi bylo dobre mit moznost
vytisknout pro vice dokladu sumarne podle jedne predkontace.

5) Ad Hromadne porizovani faktur: Je to zajimava funkce, ktera by
asi sla velmi dobre udelat proste tak, ze by se pri fakturaci
vybralo vice adres zakazniku (oznaceni napr. insertem) a vsechny
ostatni udaje by pak byly stejne...

Jeste k tem predkontacim. Uz tady s nimi otravuju dost dlouho a
tak bych chtel jen jeste doplnit, jak to vlastne funguje v Abre:
tam se mi to totiz velice libi...
Jak jsem uz psal vyse v souvislosti se "stehovanim" majetku po
uctech, tak z toho vyplyva, ze vsechny doklady, ktere realizuji
jisty typ pohybu, se zauctovavji prakticky stejne (nekdy to tedy
neni uplne stejne, ale minimalne velmi podobne). A tady prichazi
ke slovu predkontace. Ja pro urcity typ dokladu (napr. fakturu
vydanou) nastavim nekolik nejpouzivanejsich zpusobu zauctovani,
ostatni reknu, ze je treba poslat do nejake fronty, odkud si je
zauctuju sam. Jak to funguje v Abre:
Pri definici predkontaci:
Mam menu, kde mam vyjmenovane jednotlive typy dokladu. Stiskem
klavesy na typu dokladu se dostanu dale a vidim nekolik polozek,
ktere se mi pro ten konkretni doklad budou nabizet. U techto
polozek mam moznost zmenit Nazev, pod jakym se budou nabizet
(mozna by stalo za uvahu mit moznost ovlivnit i poradi). Pokud si
dale klepnu na konretni predkontaci, objevi se mi nekolik radku s
definicemi, co vsechno budu chtit nascitat a na jake ucty mi to
pujde. Konkretne mam moznost zmenit tyto polozky:
Sklad (cislo a stredisko)
Typy karet (to souvisi s clenenim skladu, asi bych to prozatim
vypustil)
DPH index (to je velmi zajimava vec. Abra ma pro zaklad i pro DPH
jakysi index. Tak napr: Zaklad dane 5%: 1A, DPH 5%: 2A. Je videt
(a je to tak schvalne), ze zaklad dane ma index o 10 nizsi, nez
DPH. Tak jde k sobe dobre priradit (a zkontrolovat) zaklad 5%
dane a zaklad 22% dane a take potom jednotlive castky DPH 5% a
22% DPH se vsak pocita z pomocnych evidenci (tj Kniha faktur a
kniha prijmovych a vydajovych dokladu), nikoliv z ucetnictvi. Do
ucetnictvi nam klidne muze jit zaklad dane i DPH spolecne. Proto
kdyz chci vybrat zaklad dane, napisu proste "1?". Otaznik tu
funguje jako zastupny znak. Tento zaznam mi tu pak spocita
dohromady vsechny zaklady dane na dokladu.)
Ucet MD
Ucet D - i tady muzu pouzit "???", ale v tom pripade mi doklad
spadne do tzv. zadosti: neni proste jasne, jak ho zauctovat.
Text: Napr.: Faktura vydana - zaklad dane
Pokud je vse jasne (cili jsou uvedeny plne ucty), tak se doklad
muze zauctovat hned (to se da nastavit, zda se ma doklad
zauctovat, nebo zda spadne do fronty zadosti o zauctovani).

Pro kazdou predkontaci je nutne uvest tolik zaznamu, aby sel
doklad cely zauctovat. Pokud bude neco chybet, zauctovani se
neprovede.
Je videt, ze pokud si ucetni da tu praci a vse spravne nastavi,
tak se ji znacne zjednodusi prace rutinni a (v zavislosti na
nastaveni) zbudou na ni jen nejasne pripady.
To je k nastaveni predkontaci.
Pouziti je velmi jednoduche: po vystaveni dokladu (napr. faktury
vydane) se nastavi, jakou predkontaci ma byt doklad zpracovan
(vyjede menu, ktere obsahuje predkontace pro ten ktery typ
dokladu) a pokud je predkontace nastavena spravne, tak je doklad
okamzite zauctovan.
Pokladni prodej je pak udelan tim zpusobem, ze se vybere nejaky
"defaultni zakaznik", nejaka konkretni predkontace a primo z
prodejni pokladny se hrnou zaznamy do ucetnictvi... To je
pohoda...

Omlouvam se za pripadne nepresnosti v termitech...

Pokud vas predkontace zaujaly stejne jako mne, tak jsem rad a
samozrejme budu rad, pokud se je podari implementovat do naseho
ucetnictvi... Dalsi dotazy a zadosti o upresneni jsou vitany...

Zdravi
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek